Edingen / Enghien
Het station te Edingen (1866) ontstond door de oprichting van de Chemin de fer de Bruxelles à Lille et Calais. Het station van Marchienne-au-Pont werd als een spiegelbeeld van dit station opgericht. Het bord links vooraan maakt reclame voor de sneltrein naar Londen via Oostende en Dover (3 uur) Verzameling Yvan Decoster
Het station van Edingen in het begin van de 20ste eeuw. Het station van weleer was naast een ontvangstgebouw voor reizigers vaak ook het punt waar een telegraafkantoor was gevestigd (getuige de isolatoren aan de rechterzijde van het gebouw). In de linkervleugel van het stationsgebouw bevond zich tot in juni 2013 een winkel van modeltreinen. Verzameling Steven De Schuiteneer.
Een prachtige postkaart uit de periode 1910. Zowat een eeuw later werd het station gerestaureerd. Ondertussen is de goederenloods ook al lang verdwenen en werd de toiletruimte afgebroken. In 1888 was Edingen een station 3de klasse (Groep Tournai), in 1905 een station 2de klasse, in 1922 hing het af van de groep Brussel-Zuid. Verzameling Steven De Schuiteneer
Een (machinaal) ingekleurde postkaart van het station van Edingen (uitrit Halle) rond 1910. Weing herinnert nu nog aan dit beeld. Links de voormalige hangars van ABR (Ateliers Belges Réunis) toentertijd ook bekend als La Société Métallurigique d'Enghien St.-Eloi waar nu in deels vernieuwde gebouwen aan de Werkplaatsenstraat de Belgische zetel van Colas Rail gevestigd is. Verzameling S. De Schuiteneer
Op lijn 123 worden tevens voorstadstreinstellen reeks 09 (AM 86) ingezet met bestemming Halle-Vilvoorde-Mechelen via lijn 26 tijdens de spitsuren. Van deze reeks werden er in totaal 52 geleverd aan de NMBS vanaf 1987. Dankzij hun polyester kast zijn ze lichter dan de klassieke tweetjes waardoor ze zich sneller uit de voeten kunnen maken. Ze kregen dan ook de naam "Sprinter" mee van de NMBS. In de volksmond spreekt men echter van "Duikbrillen" wegens hun nogal rare bestuurderscabine... FNG, 23-02-2004. Foto Ben Lanoot
Voor de lokale bedieningen beschikte menig station over een locotractor reeks 91. Deze kleine krachtpatsers werden in 60 stuks gebouwd begin jaren 1960. De 9126, zoals getoond op de foto, behoorde tot een subreeks van 13 machines met een verlengd platform. Alhoewel uitgerangeerd door de NMBS, zijn gelijkaardige locs nog terug te vinden in de privé-sector (zie FLN CUP). FNG, 06 december 1997. Foto Ben Lanoot