Idegem
Net als in Zandbergen werd in Idegem een station naar ontwerp van J.-P. Cluysenaar gebouwd, maar op het einde van de 19de eeuw wegens plaatstekort vervangen door een nieuw gebouw. Idegem was net zoals o.a. Zandbergen, Rebaix, Papignies en Acren een station van de categorie halte (plattelandsstation). De toegang voor de reizigers situeert zich aan de perronzijde, de privé-vertrekken voor het personeel zijn toegankelijk via de andere kant. V
Postkaart uit de periode 1930-1940 vanop het perron te Idegem, kijkend richting Zandbergen. Het overwegwachtershuisje is al lang verleden tijd, net als de telegraafpaal en de oude verlichtingspaal op het perron. In die tijd was de natuur nog uitdrukkelijk aanwezig op en rond het perron (bomen, klimop, ...). Vandaag de dag geeft het perron een sobere indruk weer.
Eind jaren 70 was op dit sneeuwrijk plaatje de luifel van het station nog aanwezig. Het eenvoudig stopsein (groen of rood) stond toen ter hoogte van het perron en beveiligde de overweg. Halverwege de jaren 80 werd de seininrichting ingrijpend aangepast en vanaf medio 1986 werd spoorlijn 90 geëlektrificeerd.
Op 9 november 2003 is er nog geen vuiltje aan de lucht voor de abri van het type 3 te Idegem (spoor richting Denderleeuw). Deze abri had een afmeting van 12,25 m x 1,50 m en er was plaats voor 75 reizigers (theoretische NMBS-norm). In de loop van het eerste decennium van de nieuwe eeuw, verdween deze betonnen abri en maakte plaats voor Isobelec-wachthuisjes die op hun beurt bij de modernisering van de perrons in 2011 verdwenen ten voordele van de standaard gele wachthuisjes.
Tijdens het jaarlijks carnaval te Aalst zet de NMBS zijn beste beentje voor om de massa feestvierders naar de ajuinenstad te vervoeren. Men rijdt dan ook met maximale samenstelling nl. 4 stellen wat overeenkomt met 8 rijtuigen op een zondag ! Stel 773 en 3 lotgenoten keren nagenoeg leeg terug naar FGRA voor de volgende lading passagiers. 10 februari 2002. Foto Ben Lanoot
Met het station van Idegem op de achtergrond wacht de 2503 op 05/08/2004 op het uitstappen van de reizigers. De locreeks type 25 werd gebouwd in 1960 en 1961. Slechts 14 exemplaren werden door BN uit Nijvel afgeleverd. Eind maart 2009 werden de overblijvende locs van de reeks 25 én reeks 22 buiten bedrijf gesteld.
Elektrische locomotieven van de reeks 12 (familie van de reeks 11.8, 21 en 27) zijn zelden op lijn 90 te bewonderen. Hier sleept loc 1208 (bouwjaar 1986) een extra trein met ketelwagens tussen Antwerpen en Tergnier (F). De locs van de reeks 12 zijn aangepast om te rijden in Frankrijk (25 kV) zodat een locwissel in Erquelinnes overbodig is. Ben Lanoot fotografeerde in Appelterre dezelfde trein. Met dank aan Corentin Cauwelier.
Een bijzonder konvooi met als trekpaard loc 1183 sleept op 25 september 2012 de geschrapte locomotieven 2604, 2622, 2605,2623, 2327en 2631 vanuit Mons via Geraardsbergen naar Gent-Zeehaven (om nadien verder te sporen naar hun terminus : de schroothandel). Een roemloos einde voor deze locomotieven die decennia lang het Belgisch spoorweglandschap bepaalden. Foto Jean-Pierre Lefebvre
Op zaterdag 23 oktober 2011 is loc 6212 (depot Merelbeke - ingebruikname op 8/11/1962) al vroeg van de partij ter hoogte van overweg 74 te Idegem (natuurgebied Nuchten). De loc wacht met 8 beladen Uay-wagens op het sein om ter hoogte van het perron van Idegem steenslag te storten tussen de nieuwe dwarsliggers.