Acren
Het station van Deux-Acren op 25 september 1907. Het oude Cluysenaar-station in zijn gloriedagen. Bemerk de boogbrug wat verderop. Het doodlopend spoor links duidt op de aanwezigheid van een wijkspoor. Vandaag de dag zie je op de plaats van het wijkspoor enkel nog een leegte en onkruid. Let ook op de tweetalige benaming "Acren / Akkers". Verzameling Steven De Schuiteneer
Iedereen poseert fier voor de fotograaf aan overweg 104 te Acren. De stationsbediende aan de rechterzijde heeft echter geen oog voor de portretist, maar wel voor de veiligheid en stelt orde op zaken. Dergelijke tafereeltjes zijn de dag van vandaag ondenkbaar. Ondertussen is deze overweg al lange tijd niet meer toegankelijk via de weg, maar wel via een voetgangerstunnel. Op de hoek het café de la gare van de weduwe Deschuyteneer. Verzameling Steven De Schuiteneer.
Een zeldzame prentkaart van het stationsgebouw van Acren. Architect was Jean-Pierre Cluysenaar, die de stations op de lijn "Dendre-Waes" ontwierp. Deze symmetrisch opgebouwde halte (Cluysenaar ontwierp 4 verschillende gebouwen : stadsstations, plattelandsstations, haltes en wachterswoningen) is net als dat van Zandbergen uit 3 delen opgebouwd. De prentkaart dateert uit de jaren 60. Het stationsgebouw werd gesloopt. Verzameling Steven De Schuiteneer
Motorstel (MS) 220 (bouwjaar 1963), komende uit FGRA, zal dra de Lessenbrug over de Dender gebruiken om ietsje verder te kunnen halteren te Lessines. Dit stel behoort tot een reeks oude motorstellen AM 62-63-65 (nummers 151-270) die niet gemoderniseerd en dus binnen afzienbare tijd geschrapt zullen worden door de NMBS. Deux-Acren, 30-08-2002. Foto Ben Lanoot
Ook het reizigersverkeer op L90 kent regelmatig veranderingen op gebied van ingezet elektrisch materieel. Naast de gewone stellen (zowel bordeaux als in grijze livrei) werden ook Breaks en “varkensneuzen” reeks 800 ingezet. Break 404 verzekert een IR trein Geraardsbergen – Lessines –Ath- Enghien – Brussel – Leuven eop een grijze 06 april 2004.
MW4608 (stelplaats Ath) ter hoogte van Acren spoort op 31 maart 1979 richting Ath. Deze trein TA5363 reed enkel op zaterdag. TA duidt op de afwezigheid van een afdeling eerste klasse en onkoppelbaar, terwijl TT wijst op koppelbare motorwagens. De reeks 46 werd in 1952 gebouwd door Ragheno en was oorsponkelijk voorzien van een Brossel-motor (later GM-motor). 20 motorwagens werden gebouwd. Ze haalden een maximum snelheid van 80 km/u. Foto Vic Van Cutsem
Deze staaltrein (met bestemming Dudelange) heeft zojuist Groot-Geraardsbergen verlaten (district Noordwest) en bevindt zich nu in een ander ‘district’ nl. district Zuidwest. Ieder district heeft zijn eigen ‘hoofdzetel’ qua personeelsaangelegenheden, treinregelaars, etc. (bv. Gent voor district Noordwest). De 1346 op zijn eerste honderden meters Waals grondgebied te Deux-Acren (Twee Akren). 15 november 2003. Foto Ben Lanoot
Loc 2214 sleept op 18 maart 2005 trein 47816 met steenkool van Antwerpen-Zandvliet naar Creutzwald. Deze trein reed via lijn 50 (Jette - Denderleeuw) en werd destijds (net als de suikertrein uit Brugelette) eenrondloper genoemd omdat in Denderleeuw van front werd gewisseld. Hier de trein richting Creutzwald ter hoogte van de Rue de l'Armistice in Deux-Acren. Foto Jean-Pierre Lefebvre
Een vaste klant zowel op lijn 90 als lijn 90B is de containertrein die vanuit Zeebrugge-Vorming met TRW Cortax-containers naar Ronet rijdt. Loc 2321 sleept deze meestal veelkleurige trein richting Lessen ter hoogte van het perron van Acren (vroeger was dit de halte Deux-Acren). 22 juli 2006. Foto Steven De Schuiteneer
Loc 2328 sleept TRW Cortax-containers naar Ronet op 13 mei 2006 De NMBS is aandeelhouder in TRW en deze cargo is een perfect voorbeeld van intermodaal vervoer : zowel via de weg alsop de rails raakt de vracht ter bestemming. TRW behoort tot IFB (InterferryBoats), dat tesamen met Xpedys en Railforce dochterondernemingen zijn van B-Logistics (vroeger B-Cargo genoemd). Foto Steven De Schuiteneer