Eichem

Deze overwegwachterswoning aan OW64 stond eigenlijk op het grondgebied van Outer (tussen Eichem en Ninove). OW65 is dan weer de overweg aan de Terrasstraat te Eichem (halte). Wie smelt niet van deze nostalgische plaat, vermoedelijk eind jaren 60, begin jaren 70 gefotografeerd ? Verzameling Steven De Schuiteneer.

Oudje 210 snelt op 30 augustus 2008 door de mooie Dendervallei, gedomineerd door Canadapopulieren. Deze bomen, snelle groeiers en veel houtmassa leverende, zijn immers verbonden aan de ooit sterk bloeiende luciferindustrie in de streek (zie FGRA) en het vroegere veredelingscentrum van populieren te Grimminge (hedendage CVN de Helix). Foto Ben Lanoot

Tijdens de bouw van de lijn 90 werd een gedeelte opgehoogd o.a. tussen Ninove en Zandbergen om de drassige gronden van de Dendervallei te overbruggen. Hierdoor doet het perron wat krap aan bij het uitstappen van de trein. Er is geen stationsgebouw maar wel een schuilhuisje aan de overweg. Deze halte noemde oorspronkelijk Appelterre (opening 1/4/1891) en werd bij de openstelling van de huidige halte Appelterre (1/10/1902) omgedoopt tot Eichem ! Een directe trein naar FGRA passeert te Eichem op 24 juli 2003. Foto Ben Lanoot

Nederlands plaatje? Neen Eichem dat tevens een prachtig gerestaureerde windmolen heeft op zijn grondgebied. De 645 rolt het station van Eichem binnen richting FNN op 03 augustus 2003. Foto Ben Lanoot

De stellen AM 66-79 hebben sinds hun levering aan de NMBS een vierde livrei (° januari 2007) aangemeten gekregen: een grijs gekleurde kast met rode deuren gecombineerd met een zwart-blauw-geel uiteinde. Deze bonte mengeling van kleurtjes zal gespoten worden op een subset van de stellen 601-782 (960-999). Op 05-05-08 kon men drie livreien in één (stop)trein zien (eerste groene livrei senso stricto bestaat niet meer). Stellen 993+224+706. Foto Ben Lanoot

Een foto genomen vanop de overweg te Eichem van de P-trein FGSP-FGRA via FDD. Loc 2242 werd geschrapt op 14 december 2003. 24 juni 2003. Foto Ben Lanoot

Op 13/05/98 reed loc 2248 (bouwjaar 1954) met een stam M2-rijtuigen van Gent (via Denderleeuw) naar Geraardsbergen. Foto Vic Van Cutsem

Het schrappen van de locomotieven uit de reeksen 22 en 25 noodzaakte de inzet van locomotieven reeks 23, gespecialiseerd voor goederenvervoer, om piekuurtreinen te slepen. Loc 2381+ rijtuigen 'type M4 gemoderniseerd' (M4m) met een P-trein FDD-FGRA op 18-04-08. Foto Ben Lanoot

Dit M4-trek-en-duwstel als semi-directe P-trein 4052 Denderleeuw (V. 17.28 uur) - Ninove - Geraardsbergen (A. 17.45 uur) gefotografeerd op 13 mei 1998 door Vic Van Cutsem (link naar website). De grote verscheidenheid aan rollend materieel in de spitsuren zou nog in dezelfde maand voor een deel verdwijnen bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling vanaf 24 mei (CityRail-treinen naar en vanuit Brussel richting Geraardsbergen en Zottegem met splitsing te Denderleeuw).

Loc 6104 met M2-rijtuigen richting Geraardsbergen. Foto Vic Van Cutsem

Op 13/05/98 fotografeerde Vic Van Cutsem (link naar website) ter hoogte van afstandspunt 35300 loc 6237 en M2-rijtuigen met P-trein 4068 als omnibus tussen Denderleeuw (V. 17.52 uur) en Geraardsbergen (A. 18.25 uur).

Loc 1325 spoedt zich op 11 juli 2013 met huifwagens in plaats van brammenwagens richting Monceau. Dit is een tijdelijke maatregel en een variatie op het vervoer van stalen blokken vanuit het noorden van onze provincie (ArcelorMittal Gent) richting Wallonië. Met dank aan Pieter De Saegher voor de info. Foto Ben Lanoot

Met het schrappen van de elektrische locs reeks 23 (lente 2012) en reeks 26 (december 2011), worden de locs reeks 12 en 20 gemengd ingezet voor het slepen van goederentreinen vanuit Gent- Zeehaven. Zo ook deze overbrenging van lege transporters voor dwarsliggers (Dupuis, Ollignies) naar Lessines. 22 mei 2012. Foto Ben Lanoot

Vier locomotieven voor 1 trein ! En toch geven enkel de 2 eerste locs van de reeks 23 tractie terwijl de 2 locs reeks 20 mee opgezonden worden. Bemerk de uiterst vuile staat van de eerste loc. Enkel haar nummer is wat leesbaar. Wat een verschil met de altijd glimmend rode Duitse locs...06-06-09, 11u20. Foto Ben Lanoot

Daags na een B-Cargostaking had Ben Lanoot geluk om loc 2339 (bouwjaar 1956) met deze korte sleep ketelwagens (goederenwagens type Z) richting Denderleeuw te fotograferen. Bemerk de witgekalkte betonpalen. De halte Eichem wordt sinds de opsplitsing van de NMBS onderhouden door Infrabel. 11 april 2009

Vandaag werden wegens werken goederentreinen omgeleid vanuit de Antwerpse haven via lijn 90 ! Onder andere een trein van Antwerpen D.S. - Wilmarsdonk naar Somain passeert hier te Eichem met een containertrein, een bijzonder zicht op lijn 90. 1 oktober 2016. Foto Ben Lanoot.

Steenslagtrein Z 93849 Quenast - Gent-Zeehaven rijdt door Eichem met TucRail diesellocs 5529 en 5518 op een druilige 9 januari 2015. Foto Ben Lanoot.

De reeks 57 omvat een reeks van 7 bij Angel Trains Cargo geleasde diesellocs van het type G2000 (Vossloh). Deze machines, ingezet sinds 15/12/08 op het net, hebben een wisselende inzet. De reeks 57 werd in 2009 ingezet voor het slepen van containertreinen naar Zuid-Europa. Eind 2009 rijden deze treinen naar N Frankrijk voor het slepen van chemie- en cellulosetreinen. Loc 5705 met een lege graantrein naar Tergnier (F) tijdens passage te Eichem, 20-06-11. Met dank aan Jean Pierre Lefebvre en Pieter De Saegher. Foto Ben Lanoot

De locomotieven van de reeks 77 en (78) zijn de modernste diesellocs van de NMBS in 2005. Met in totaal 170 eenheden gebouwd door Vossloh (Duitsland) betekenden ze het schrappen van de oudere reeksen 51, 62, 80, 83, 84, 85 en 91. In gans het land zijn ze nu te bewonderen zoals te Eichem voor het slepen van een beladen suikertrein Brugelette - Antwerpen Wilmarsdonk in treinschakeling. 29 oktober 2005. Foto Ben Lanoot

Loc 7811 sleept op 9 juni 2015 een spoorvoertuig vanuit Gent-Zeehaven richting Mons via lijn 90. De dag nadien ging het richting Schaarbeek. Foto Pieter De Saegher

Eigenlijk bevinden we ons net op het grondgebied van Outer, maar de halte Eichem ligt vlakbij. Loc 7855 is op weg met een sleep ketelwagens van Gent-Zeehaven naar Saint-Ghislain. 7 augustus 2017. Foto S. De Schuiteneer

Dankzij de liberalisering van het goederenverkeer kunnen ook niet-NMBS locomotieven het net berijden zoals op de foto getoonde diesellocs reeks BB67400 van de SNCF in groene FRET livrei. Deze locs zijn dagelijkse kost rond A’pen maar niet op de regionale L90. Doorrit van een lege graantrein Sas-van-Gent (NL) - Quévy - Tergnier (F). 08-08-2011; 14u20. Foto Ben Lanoot

Ook Infrabel denkt aan het milieu ! Voor de anti-onkruidbehandeling van het spoor 'seizoen 2008' werd een speciale trein ingehuurd om de dosage gesproeid herbicide beter af te stemmen in functie van het aanwezige 'groen' tussen de sporen. Hiertoe werd een camera op het front van de loc gemonteerd om realtime beelden door te sturen naar de (rijdende)controlekamer van de sproeitrein. Mooi staaltje Engelse techniek ! Foto Ben Lanoot

EM203 van Infrabel onderweg vanuit Wallonië richting Denderleeuw. Deze motorwagen doet testen en metingen in verband met het veiligheidssysteem TBL 1+. De motorwagen raakte later die voormiddag defect te Burst. 25 mei 2015. Foto Ben Lanoot.

Stoomloc 29.013 (vroegere stelplaats Aalst) haltert in de rustige stopplaats Eichem. Veertig jaar geleden (op een paar dagen na) stond dezelfde loc met gelijkaardige rijtuigen hier ook als reguliere trein naar Denderleeuw. Het zou de allerlaatste stoomtrein worden voor reizigersvervoer in België. 16 december 2006. Foto Ben Lanoot

Stoomloc 29.013 sleepte onder andere dit M2-rijtuig eerste klasse (met nummer 41022). De zalige pluchen zetels van dit M2 A-rijtuig spreken nu nog tot de verbeelding van menige reiziger. Van deze rijtuigen werden in 1958 amper 35 eenheden gebouwd. Achter het eerste klasse rijtuig hangt een gemengd eerste en tweede klasse rijtuig (nummer 43269) in vakjargon M2 AB genoemd. Hiervan werden in 1958 104 rijtuigen gebouwd. Foto Ben Lanoot