Herne

Een zichtkaart uit de periode 1920 - 1925. Het station van Herne (FRE) behoort tot het stationstype 1895. In de verte zien we nog het overwegwachtershuisje dat OW27 beveiligde. Twee gebouwen naast het wc-gebouwtje verdwenen in de loop der tijd. Voor de rest is er (naast het verdwijnen van het mechanische sein) eigenlijk weinig veranderd aan de omgeving. In 1922 was Herne een station van 4de categorie en hing af van de groep Brussel-Zuid. De stationschef was toen. J.-B. Vanderweeën. Verzameling Steven De Schuiteneer.

Het station van Herne met overweg 27 op de voorgrond. De postkaart werd wellicht gemaakt in het begin van de jaren 30 van de vorige eeuw. Bemerk de verlichting op het perron inclusief de isolatoren van de elektriciteitsdraad. De chalet is al lang vervlogen tijd. Kilometerpaal 16.8 maakt het plaatje compleet. Verzameling Steven De Schuiteneer.

Het als monument beschermde stationsgebouw van Herne is voorzien van een prachtige in 2007 gerestaureerde gietijzeren luifel. Het stationsgebouw is deels bewoond terwijl hier net zoals in Viane-Moerbeke en Galmaarden ook een NMBS-loket aanwezig is. Omdat het gebouw bij de oprichting nog in volle veld lag, kreeg het indertijd de bijnaam "de statie van de leeuweriken" mee. 2 januari 2009. Foto Steven De Schuiteneer

Luchtfoto (datum onbekend) van de Société Anonyme des Ateliers de Construction d'Herinnes-lez-Enghien. De fabriek had een aansluiting op spoorlijn 123. Bemerk de bedrijvigheid. Dit bedrijf maakte toentertijd treinmaterieel. Vandaag is er nog steeds industriële bedrijvigheid (ijzergieterij Fondatel), maar op termijn zal dit bedrijf verdwijnen uit Herne. Verzameling Steven De Schuiteneer

Het interieur van het loket van het station van Herne (opname uit 1995) gezien door het fototoestel van Kristof Avonds. In die tijd was er nog geen sprake van Bancontact terminals en ticketautomaten. Bemerk links nog een stukje van de reclame voor het Spoorwegmuseum in Brussel-Noord. Spijtig genoeg is het museum al jaren dicht. Het was destijds een oase van rust in het anders zo drukke Brussel-Noord. Foto Kristof Avonds.

Medio 2011 valt het verdict voor de bemande stations Herne, Galmaarden en Viane-Moerbeke op L123 : ze worden uiteindelijk eind juni 2013 gesloten. In onze regio gaan ook Lierde, Herzele, Haaltert, Ede en Dilbeek voor de bijl. Het pittoreske-romantische aspect van dit interieur werd in oktober 2011 op schitterende wijze vastgelegd door Yvan Decoster.

Het is voorbij, na meer dan 140 jaar (!) komt er een einde aan de loketfunctie in Herne. Yvan Decoster nam deze foto op 17 augustus 2013. Het interieur en bureaumateriaal staat er troosteloos bij, de loketbeambte is sinds eind juni niet meer aanwezig. Een automaat heeft de verkoop van tickets en abonnementen overgenomen...

Met de vernieuwing van de perrons te Herne in het voorjaar van 2011 sneuvelt ook deze met kasseistenen gevormde stationsnaam. In de regio was enkel te Ninove (tot eind 2011) nog zo'n exemplaar te zien. De vernieuwing van de perrons behelst de verhoging tot 75 cm boven het spoor, perronbevloering met noppentegels voor slechtzienden en blinden, inwendig verlichtige uurregelingen en beter verlichtingsniveau op de perrons. Foto Steven De Schuiteneer, januari 2010.

2 januari 2009. De NMBS maakt van deze eerste werkdag alvast een brugdag en de treinen rijden volgens zondagsdienstregeling. Tijdens het weekend rijdt normaal 1 treinstel om de 2 uur tussen Edingen en Geraardsbergen. Vandaag is dat niet anders, maar gelukkig is de treinsamenstelling uitgebreid om de pendelaars op de eerste werkdag van het nieuwe jaar veilig thuis te brengen. Foto Steven De Schuiteneer

Op 26 december 2005 verzekert niet-gemoderniseerd motorstel 700 een CR-trein van Geraardsbergen naar Leuven. Bij de start van de nieuwe dienstregeling op 11 december 2005 was heel wat reizigersprotest te horen met de inzet van ongeveer de helft klassieke en niet-gemoderniseerde stellen op lijn 123. Op de achtergrond de ijzergieterij Fondatel. Let ook op de typische stationsuitrusting en de kilometerpaal. Foto Steven De Schuiteneer

Deze foto werd genomen in 1992. Stel 729 houdt halt te Herne. Foto Yvan Decoster

Op zaterdag 31 maart 2012 was een ballasttrein (13 ballastwagens van het type Uay) actief op het baanvak tussen Geraardsbergen en Edingen. Loc 6202 (in dienst vanaf 6 april 1961) enkele honderden meters voor het inritsein van Edingen. Het heuvelachtige karakter van het zuidelijke deel van het Pajottenland komt hier goed tot uiting in het steile, net gesnoeide talud. Foto Steven De Schuiteneer

Grote spoorvernieuwingswerken brachten loc 6219 met een sleep Uay-wagens naar Herne om de korte rails te vervangen door nieuwe lange rails én betonnen dwarsliggers in plaats van de houten exemplaren. Sporen en ballast van het spoor richting Edingen zijn verwijderd en een nieuw ballastbed wordt aangelegd. 3 oktober 2009. Foto Steven De Schuiteneer.

Op zaterdag 2 maart 2013 (drie weken na de brand in het seinhuis) komt blok 10 in Geraardsbergen weer in bedrijf. Een speciale slijptrein (Speno) ontroest die dag aan 10 km/u de sporen op lijn 122 tussen Zottegem en Geraardsbergen en op lijn 123 tussen Geraardsbergen en Edingen. De slijptrein (hier tussen Herne en Edingen) zal zo dadelijk op spoor 5 te Edingen binnenrijden. Foto Steven De Schuiteneer