Idegem

Net als in Zandbergen werd in Idegem een station naar ontwerp van J.-P. Cluysenaar gebouwd, maar op het einde van de 19de eeuw wegens plaatstekort vervangen door een nieuw gebouw. Idegem was net zoals o.a. Zandbergen, Rebaix, Papignies en Acren een station van de categorie halte (plattelandsstation). De toegang voor de reizigers situeert zich aan de perronzijde, de privé-vertrekken voor het personeel zijn toegankelijk via de andere kant. Verz. Steven De Schuiteneer

Op de zichtkaart verstuurd in 1910 poseert het stationspersoneel fier. Het tweede station van Idegem behoort tot de categorie stationstype 1895. Het sanitair gebouw verdween in de loop der jaren en werd vervangen door een fietsenstalling. Verzameling Steven De Schuiteneer

Zicht op het station van Idegem anno 1910. Bemerk het stationspersoneel en hun gezin. Openingsuren 1902 : ma-za (9-12, 14-19 uur), op zondag van 14 tot 17 uur. Bijna 100 jaar later is er van personeel geen sprake meer, maar is het stationsgebouw (met uitzondering van de wachtzaal) toch nog bewoond. Verzameling Steven De Schuiteneer

Kaartje met zicht op het stationsgebouw van Idegem uit de periode 1910 - 1920. De rolbareel vermeldt het opschrift "77" wat duidt op het overwegnummer. Bemerk de trekdraden naar de seinen. Verzameling S. De Schuiteneer. 

Postkaart uit de periode 1930-1940 vanop het perron te Idegem, kijkend richting Zandbergen. Het overwegwachtershuisje is al lang verleden tijd, net als de telegraafpaal en de oude verlichtingspaal op het perron. In die tijd was de natuur nog uitdrukkelijk aanwezig op en rond het perron (bomen, klimop, ...). Vandaag de dag geeft het perron een sobere indruk weer. Verzameling Steven De Schuiteneer

Het station van Idegem omstreeks 1950. Het station ligt op amper 1300 meter van het station van Zandbergen. Vandaag de dag wordt het kaatsen, een typische sport uit de Denderstreek, hier op dit Stationsplein beoefend. De loketfunctie is in de lente van 2005 opgeheven. Verzameling Steven De Schuiteneer

Eind jaren 70 was op dit sneeuwrijk plaatje de luifel van het station nog aanwezig. Het eenvoudig stopsein (groen of rood) stond toen ter hoogte van het perron en beveiligde de overweg. Halverwege de jaren 80 werd de seininrichting ingrijpend aangepast en vanaf medio 1986 werd spoorlijn 90 geëlektrificeerd. Verzameling Steven De Schuiteneer

Een beeld op de wachtruimte in het station. De ruimte wordt spijtig genoeg ook gebruikt om een sigaretje te roken. Hopelijk kan de NMBS deze ruimte nuttig verhuren of ter beschikking stellen van een vereniging. Update : medio 2006 was deze wachtzaal volledig afgesloten. Foto Steven De Schuiteneer

Op 9 november 2003 is er nog geen vuiltje aan de lucht voor de abri van het type 3 te Idegem (spoor richting Denderleeuw). Deze abri had een afmeting van 12,25 m x 1,50 m en er was plaats voor 75 reizigers (theoretische NMBS-norm). In de loop van het eerste decennium van de nieuwe eeuw, verdween deze betonnen abri en maakte plaats voor Isobelec-wachthuisjes die op hun beurt bij de modernisering van de perrons in 2011 verdwenen ten voordele van de standaard gele wachthuisjes. Foto Steven De Schuiteneer

Een mooie blinkende 184 (bouwjaar 1962 !) en andere bordeaux gespoten stellen (grafitti vrij) in de avondspits van 21 mei 2003. Let op de blauwe lijn op de zijflank wat wees op de rokersafdeling toendertijd. Foto Ben Lanoot

In het jaar 2003 werd een beperkt aantal treinenparen tussen FGRA en FLS verzekerd door motorstellen type Break i.p.v. klassieke tweetjes in afwachting van hun inzet op de lijnen 123 en 90B. Idegem, 15 mei 2003. Foto Ben Lanoot

Bij gemoderniseerde stellen uit de reeks 601-782 worden systematisch één van de twee ramen aan de Bx-zijde (tweede klasse)dichtgelast en in het grijs gespoten, wat vanuit esthetisch standpunt minder geslaagd is. De kant 'eerste klasse' werd ongemoeid gelaten. 02-02-08. Foto Ben Lanoot

MS 638 met P-trein 8971 kruist dieselloc 7714 (stelplaats Merelbeke). Idegem, 10-08-18. Foto Ben Lanoot

Tijdens het jaarlijks carnaval te Aalst zet de NMBS zijn beste beentje voor om de massa feestvierders naar de ajuinenstad te vervoeren. Men rijdt dan ook met maximale samenstelling nl. 4 stellen wat overeenkomt met 8 rijtuigen op een zondag ! Stel 773 en 3 lotgenoten keren nagenoeg leeg terug naar FGRA voor de volgende lading passagiers. 10 februari 2002. Foto Ben Lanoot

Het station Idegem ligt in een bocht wat steevast mooie fotomotieven oplevert. Loc 2107 als krachtvoertuig voor de P-trein Etterbeek-FGRA op 21 mei 2003. Foto Ben Lanoot

De 2214 heeft zojuist het station Zandbergen verlaten richting FGRA met de P-trein FGSP-FGRA met een sleep M2 rijtuigen aan de haak. Eind maart 2009 werden alle overblijvende locomotieven van de reeksen 22 en 25 buiten bedrijf gesteld. Loc 2214 werd gesloopt in december 2009. Foto Ben Lanoot

Met het station van Idegem op de achtergrond wacht de 2503 op 05/08/2004 op het uitstappen van de reizigers. De locreeks type 25 werd gebouwd in 1960 en 1961. Slechts 14 exemplaren werden door BN uit Nijvel afgeleverd. Eind maart 2009 werden de overblijvende locs van de reeks 25 én reeks 22 buiten bedrijf gesteld. Foto Steven De Schuiteneer

Elektrische locomotieven van de reeks 12 (familie van de reeks 11.8, 21 en 27) zijn zelden op lijn 90 te bewonderen. Hier sleept loc 1208 (bouwjaar 1986) een extra trein met ketelwagens tussen Antwerpen en Tergnier (F). De locs van de reeks 12 zijn aangepast om te rijden in Frankrijk (25 kV) zodat een locwissel in Erquelinnes overbodig is. Ben Lanoot fotografeerde in Appelterre dezelfde trein. Met dank aan Corentin Cauwelier. Foto Steven De Schuiteneer

1312 (in Lineas-outfit) met 21 Tagnpps-wagens voor het spoorvervoer van granen tussen Tergnier (Frankrijk) en de fabriek van Tereos in Aalst-Oost. 12/04/22. Foto S. De Schuiteneer.

De graantrein Tergnier - Quévy - Aalst spoort doorheen de Dendervallei tussen Idegem en Zandbergen. Deze fotogenieke sleep rijtuigen onder aanvoering van loc 1332 (leveringsdatum 30 juni 2000) werd door Pieter De Saegher op 7 juli 2012 gefotografeerd.

Een omgeleide containertrein Zeebrugge - Segrate (net ten O van Milaan) met 1333 aan de Nuchten te Idegem (L90). 18/11/18. Foto S. De Schuiteneer

2022 op 14 oktober 2011 met staalblokken ter hoogte van OW74 te Idegem. Deze machine ging in 2012 buitendienst. Het doek viel snel over deze robuuste locs toen de reeks 13 instroomde als vervanger voor het goederenvervoer. Foto J.-P. Lefebvre.

De 2553 met een gemengde goederentrein te Idegem.14 februari 2004. Foto Ben Lanoot

Een bijzonder konvooi met als trekpaard loc 1183 sleept op 25 september 2012 de geschrapte locomotieven 2604, 2622, 2605,2623, 2327en 2631 vanuit Mons via Geraardsbergen naar Gent-Zeehaven (om nadien verder te sporen naar hun terminus : de schroothandel). Een roemloos einde voor deze locomotieven die decennia lang het Belgisch spoorweglandschap bepaalden. Foto Jean-Pierre Lefebvre

Loc 186 255-6 in dienst bij Lineas op weg met lege glucosewagens vanuit Aalst-Oost naar Nesle Somme in Frankrijk. Passage ter hoogte van Idegem. 2 juni 2017. Foto Ben Lanoot

Op vrijdag 16 maart 2018 brengt loc 2830 voor Lineas deze werktrein van Colas Rail over van Gent-Zeehaven richting Ronet en verder naar Toulouse (FR). Foto S. De Schuiteneer 

2905 met een keteltrein Waaslandhaven - Tergnier te Idegem (L90) op weg richting FGRA. 18/09/18. Foto S. De Schuiteneer

Op 27 oktober 2017 sporen locomotieven 5539 en 6244 (beiden sinds 1962 in dienst) vanuit Melle met 12 tremelwagens richting Lessines via L90. Een loc van de reeks 55 is al een zeldzaam gegeven op dit deel van L90 alsook de combinatie van beide locreeksen.  Foto S. De Schuiteneer

NMBS 6272, trein 8218 (Denderleeuw - Geraardsbergen), bij aankomst te Idegem (stationsgebouw NMBS). 12/05/1981. Met dank aan Marius Broos.

Op zaterdag 23 oktober 2011 is loc 6212 (depot Merelbeke - ingebruikname op 8/11/1962) al vroeg van de partij ter hoogte van overweg 74 te Idegem (natuurgebied Nuchten). De loc wacht met 8 beladen Uay-wagens op het sein om ter hoogte van het perron van Idegem steenslag te storten tussen de nieuwe dwarsliggers. Foto Steven De Schuiteneer

Loc 7710 spoort met slechts 4 tremelwagens vanuit Geraardsbergen naar Ninove, waar wordt gewerkt aan het plaatsen van een nieuwe wisselverbinding. 17 april 2016. Foto S. De Schuiteneer

7731, 7732 en 7730 met Vads-wagens op weg van Gent-Zeehaven naar Lessines. 11/03/16. Foto S. De Schuiteneer.

De trafiek van brammentreinen wordt de laatste tijd normaal verzekerd door elektrische locomotieven van de reeks 13, maar op 9 juli 2015 werd deze extra lege brammentrein van La Louvière GI naar Gent-Noord gesleept met behulp van loc 7822. Idegem. Foto Steven De Schuiteneer.

Niet alledaags... trein 48830 vanuit Aalst-Oost naar Tergnier (FR) wordt gesleept door loc 7834 die uit Monceau kwam. 28 augustus 2017. Foto S. De Schuiteneer

Een vervroegde keteltrein Gent Zeehaven - Saint-Ghislain met chemische producten rijdt onder de vlag van B Logistics over lijn 90 richting FGRA. Idegem, 27 maart 15. Foto Ben Lanoot

Europorte 4001 (in dienst sinds eind 2010) met een rit vanuit Gent-Zeehaven naar Lessines. Het is heel ongebruikelijk om deze locs op L90 tussen Denderleeuw en Lessines te zien. 04/11/20. Foto S. De Schuiteneer.

4001 (bouwjaar 2008) van Europorte sleept 17 lege Wascosa graanwagens van Antwerpen (spoorwegbundel Angola) naar het Franse Vitry-le-François. Door belangrijke infrastructuurwerken te Kortrijk werd deze trein via L90

omgeleid. 16/04/21. Foto J.-P. Lefebvre.