Okegem

Al in 1869 werd in Okegem een voorlopig houten stationsgebouw (type zoals te Viane-Moerbeke) opgericht. In 1895 werd het huidig stationsgebouw gebouwd. Achteraan rechts is de goederenkoer met ontvangstgebouw zichtbaar. In 1993 verloor het station haar loketfunctie. De werken aan het exterieur en aan de bovenverdieping van het stationsgebouw werden in 2007 voltooid. De gemeenteraad van 30-01-08 keurde het ontwerp van concessiecontract van het gelijkvloers goed. Ook het ontwerp van het huurcontract voor het appartement werd goedgekeurd. Het College van B&S werd gemachtigd om met de NV Brouwerijen Alken-Maes het concessiecontract te onderschrijven. Verzameling Steven De Schuiteneer

Een zicht vanaf de oude goederenkoer richting het stationsplein van Okegem. Op 100 jaar tijd onderging het stationslandschap weinig verandering : het grote huis centraal op de foto is nu een café, terwijl een deel van de huizenrij er nog steeds staat en zelfs de goederenkoer nog aanwezig is (evenwel zonder sporen). Het station staat anno 2008 spijtig genoeg nog steeds leeg. Verzameling Steven De Schuiteneer

Het station van Okegem is prachtig gerestaureerd, maar het schuilhuisje heeft ook een opknapbeurt nodig. Wie de vuilnisbak , de wandelaar en nog wat details wegdenkt, kan er een filmscene uit de jaren 30 opnemen. 5 juni 2005. Bij ingrijpende verhogingswerken van de perrons werd de sfeervolle abri medio 2011 tijdelijk afgebroken. Foto Ben Lanoot

In het B.S. van 22/01/98 werd bij besluit van de Vlaamse minister van Cultuur, Gezin en Welzijn van 10 juli 1997 het voormalig station van de NMBS met inbegrip van het wachthuisje, gelegen te Ninove (Okegem), Jan Ockeghemstraat wegens zijn industrieel-archeologische waarde beschermd. Dat impliceerde een volledige heropbouw van het wachthuisje tijdens de grote moderniseringswerken aan de perrons vanaf half 2011. Op 3 april 2012 staat het unieke wachthuisje opnieuw te schitteren. Het schrijnwerk werd vernieuwd, maar de rest is authentiek en de heropbouw is perfect geslaagd. Foto Steven De Schuiteneer

In de loop van 2011 werd gestart met de vernieuwing van de perrons op de L90 tussen FDD en FGRA. Zo ook te Okegem waar men wegens plaatsgebrek zelfs een tijdelijk perron /steiger bouwde kant Ninove. Een unieke oplossing omdat op de andere werven een deel van het oude perron steeds beschikbaar blijft voor de reizigers. 19 augustus 2011. Foto Ben Lanoot

Oerdegelijk en betrouwbaar is de conclusie bij het bekijken van dit plaatje. Stel 156 werd immers aan de NMBS geleverd in 1962 (bordeaux kleur ontvangen in 1997) en bolde nog steeds in 2005. 01 april 2005. Foto Ben Lanoot

Ondanks hun verouderd comfort en piepende draaistellen zijn de stellen van de bouwreeks AM 63 (° 1963) in volle actie o.a. op lijn 90 (tot 12 december 2005) zoals de 223 op 09 april 2005. Het stationsgebouw is op dat moment in volle restauratie. Het station is met inbegrip van het wachthuisje beschermd sinds 10 juli 1997. Foto Ben Lanoot

De 268 en enkele jongere lotgenoten halteren te Okegem. 02 juni 2005. Foto Ben Lanoot

Break 325 verzekert een stoptreindienst Aalst - Geraardsbergen op 19 juli 2006 met halte o.a. te Okegem. Tesamen met Break 326 werden ze, na omvorming tot 3-delig motorstel, verkocht aan de Luxemburgse Spoorwegen (CFL). Met de indienstname van de motorstellen AM96 op de lijn Brussel - Luxemburg werdenze terug gepooled met de breaks van de NMBS en dus ingezet op het ganse net. Foto Ben Lanoot

Sneeuw in vlaanderen is een uitzondering te noemen zoals op 05 maart 2005 wanneer de 606 zich rept naar FGRA. Stel 606 kreeg nooit de rode kleurstelling en werd in 1999 afgeleverd als het eerste gemoderniseerde motorstel ! Foto Ben Lanoot

De winter van 2005-2006 haalde op 12 februari 2006 nog eens uit met 3 tot 5 cm sneeuw. Motorstel 613 spoedt zich op deze rustige zondag naar Geraardsbergen. Foto Ben Lanoot

Een zicht op de achterzijde van het stationsgebouw (kant FDD) terwijl stel 714 zuchtend aan het stoppen is. 05 juni 2005. Foto Ben Lanoot

P8970 samengesteld uit 2 MW reeks 41 met de 4161 van de tractiewerkplaats Melle op kop, op weg naar Okegem en eindhalte Geraardsbergen. Voorheen werd deze dienst met elektrisch materieel verzekerd. 08/03/22. Foto Ben Lanoot.

Sinds 5 maart 2007 wordt de P8572 Schaarbeek - Geraardsbergen uitgeweken naar Denderleeuw (plaatstekort te Geraardsbergen aangezien trein CR1556 Geraardsbergen - Dendermonde nu vertrekt met 5 MS naar Dendermonde i.p.v. 4 MS vroeger zodat niet meer gekoppeld moet worden te Dendermonde in volle spits voor trein CR1578 Dendermonde - Geraardsbergen). In Geraardsbergen is echter onvoldoende plaats om trein 8572 nog te zetten. Ben Lanoot kon op 7 maart 2007 deze ledige rit naar Denderleeuw fotograferen net voor het station van Okegem.

Elektrische loc 2204 zal zo dadelijk stoppen te Okegem met de P-trein FGSP-FGRA aan de haak. Het station wacht op zijn restauratie. De locs van de reeks 22 (en de reeks 25) zijn eind maart 2009 buiten bedrijf gesteld. Loc 2204 werd in december 2009 gesloopt. 24 juli 2003. Foto Ben Lanoot

Waarom een dieseltrein inzetten op een geëlektrificeerde lijn denkt u ? Eenvoudig. Tijdens de spits kost een kWH stroom stukken meer voor de NMBS dan tijdens daluren, vandaar hun inzet. Dieselmotorwagens 4193 en 4188 verzekeren op 9 juni 2005 de P-trein FGSP-FGRA. Foto Ben Lanoot

De jongste elektrische loc van de NMBS anno 2005 : locs 1360 en 1333 voor een coilstrein op de grens tussen Okegem en Ninove. 29 maart 2005. Foto Ben Lanoot

In 2011 bestaat de uitgedunde goederentrafiek op lijn 90 vooral uit het vervoer van kalk, staalproducten (brammen) en steenslag. Wegens werken op het net ontstaan bijkomende trafieken zoals voor graan en glucose, gelinkt aan de firma Syral (ex-Amylum) te Aalst. Doortocht van een lege glucosetrein richting Frankrijk op 06-08-11, 11u00. Foto Ben Lanoot

Lineas diesellocs 7789 en 7784, in de nieuwe kleurstelling, slepen de eerste 'biertrein' Ninove (aansluiting Remitrans) - Gent Zeehaven bij wijze van proef. Deze samenwerking tussen ABInbev, Remitrans, Lineas, Delhaize en de provincie Oost-Vlaanderen heeft tot doel om biertransporten vanuit Jupille via de weg te beperken door een ecologisch alternatief via het spoor te organiseren. Passage te Okegem (L90). 13 juni 2017. Foto Ben Lanoot.

Dieselocomotieven 7859 en 7844 van het depot Antwerpen Noord brengen een beladen suikertrein van Brugelette (bij Ath) naar Antwerpen Wilmarsdonk. 22 oktober 2005 om 14u. Foto Ben Lanoot