Ollignies
Het eerste station van Ollignies (nu een deelgemeente van Lessines) werd gebouwd in 1880 en behoort tot de categorie van het stationstype 1873 (tweede variant). In 1888 is Ollignies een station van 5de categorie (Groep Tournai). In 1908 heeft het de status van halte, afhangend van Lessines-Carrières. Op de zeldzame postkaart een trein vanuit Lessines richting Bassily. Verzameling Steven De Schuiteneer
Zicht op het eerste station van Ollignies (in het Nederlands Woelingen). Op 7 juli 1880 werd het station in gebruik genomen. Het spoorboekje van 1914 vermeldt lijn 87 Tournai - Braine-le-Comte. Het station was in die tijd open tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 19 uur. De kaart dateert vermoedelijk uit de periode 1910. Verzameling Steven De Schuiteneer
De meeste stationsfoto's van Ollignies zijn zonder reizigers of stationspersoneel, je zou haast denken dat dit een spookstation is, maar uitgeverij Préaux maakte begin jaren 30 van de vorige eeuw gelukkig een geanimeerde versie van het toch wel originele stationsgebouw. Verzameling Steven De Schuiteneer.
Het ontwerp van het tweede station (zie foto) van Ollignies (Woelingen in het Nederlands) werd opgesteld tussen 1921 en 1925. Het station sluit aan bij de reeks van Wederopbouwstations waarvan sommige een afwijkend ontwerp hadden zoals dat van Ollignies dat werd opgetrokken in Villégiaturestijl of Cottagestijl. Verzameling Steven De Schuiteneer
De voorzijde van het station van Ollignies in betere tijden. Op 16 juni 1960 interpelleerde volksvertegenwoordiger Marcel Collart nog minister van Verkeerswezen Segers over zijn beslissing om onverwijld over te gaan tot de afschaffing van het reizigersverkeer op spoorlijnen 87 en 81, maar het pleit was beslecht. Het baanvak Lessines - Bassily (8,5 km) werd opgeofferd ten voordele van de betere uitbouw van de lijn Tournai - Ath - Brussel. Verzameling Steven De Schuiteneer
Zeldzame postkaart, vermoedelijk eind jaren 50 van een motorwagen Brossel type 551 (kleine Brossel) die aankomt te Ollignies. Dit type kwam in dienst als reactie op de toenemende concurrentie van autobussen. Hij behaalde een maximale snelheid van 58 km/u. De laatste exemplaren van deze reeks werden in 1965 buiten dienst gesteld. Verzameling Steven De Schuiteneer
Na het afkoppelen van de lege platte wagens, maakt loc 7325 zich klaar voor een nieuwe lading dwarsliggers. In de verte de gebouwen van de betonfabriek, het oude perron én het fantastisch station van Ollignies waar spijtig genoeg al veel te lang (sinds augustus 1960) geen reizigers meer opstappen . Foto Steven De Schuiteneer
Betonfabriek Dupuis heeft een uitgestrekt terrein -met 2 sporen van rond 300m en twee wissels- die interne rangeringen toelaat. De foto toont het oude spoor van de L87 dat achter de wissel (aan de bomen) een 100m verder dood loopt. Te midden van de dwarsliggers rijdt loc 7376 richting oud stationsgebouw van Ollignies. Links op de foto ontwaren we het ontdubbelde spoor. Met dank voor de medewerking van het sympathieke personeel van Dupuis. Juni 2009. Foto Ben Lanoot
Locs blijven zelden voor de rest van hun loopbaan op hetzelfde depot bij aanleveren, vooral wanneer er nieuwe reeksen instromen. Zo domineerde de reeks 73 het Vlaamse landschap tot bij levering van de reeks 77 aan de depots van FNDM (heden A'pen Noord) en FKR. Nu domineren ze op hun beurt de Henegouwse spoorlijnen.
Loc 6331 met ballastwagens in opdrukbeweging ter hoogte van OW6bis (kp 5750) richting OW6 (kp 5390). Net na OW6 ligt het betonbedrijf Dupuis. De lengte van L87 bedraagt vanaf de Y Houraing (kp8206) tot aan Dupuis 2816 meter. In november en december 2013 werd deze lijn voorzien van nieuwe dwarsliggers en ballast. 11/12/13. Foto Jean-Pierre Lefebvre
Het eindpunt van de huidige lijn 87 is betonfabriek DOW-Dupuis die o.a. dwarsliggers levert aan Infrabel. Op het fabrieksterrein werd het oorspronkelijk enkelvoudig tracé ontdubbeld om interne rangeringen mogelijk te maken. Loc 9134 staat te midden van de dwarsliggers met een beladen sleep te wachten op het vertreksein richting Lessines. Foto Ben Lanoot
Bij aankomst te Etn. Dupuis wordt de loc en de lege set wagons gekoppeld aan de beladen set wagons. Deze sandwichcombinatie (zie foto) wordt vervolgens opgedrukt richting cul-de-sac van het oude hoofdspoor van de L87 richting Bassilly. Na afkoppelen van de set lege wagons op spoor 2 kan men vervolgens met de beladen set wagons over het vrije spoor 1 terug naar Houraing sporen. Foto Ben Lanoot
In contrast tot de hoofdlijnen, ademen de secundaire oude reizigerslijnen nog de échte spoorwegsfeer van vervlogen tijden uit. De tijd bleef hier een beetje stil staan. Zo ook op de oude L87, Lessines-Basilly, waar de imposante 5535 met een speciale trein voor Mercia Charters te midden van het onkruid en betonnen dwarsliggers wat verweesd staat te draaien. 17-07-10. Foto Ben Lanoot
Zoektocht naar de verdwenen lijn 87
Zicht op het oude spoor van de L87, gelegen tussen de installaties van Dupuis (Ollignies) en de verderop verdwenen halte van Bois-de-Lessines (richting Edingen). Dit stukje spoor wordt gebruikt als rangeerspoor om beladen treinen met dwarsliggers uit te wijken. Bemerk de vervallen, onregelmatige loop van het spoor alsook de aanwezigheid van oude telegraafpalen ! Foto Pieter De Saegher
Op 22 augustus 1960 sloot het baanvak tussen Bassily en Rigaudrye voor reizigersverkeer. Vic Van Cutsem nam in maart 1979 deze foto in het Bois Bara (Ollignies). We bevinden ons 600 meter van het eindpunt van vorige foto met zicht richting Bassily. De bedding (met wat steenslag) inclusief telegraafpaal is nog duidelijk zichtbaar.