Tollembeek

Een scan van een oude zichtkaart van het station van Tollembeek (anno 1910). In het boek Stationsarchitectuur in België (deel I) van Hugo De Bot valt te lezen dat het station van Tollembeek gebouwd werd volgens het type van 1893 (bouw rond 1895). Ook het station van Appelterre werd volgens dit standaardconcept gebouwd. Scan Steven De Schuiteneer

De halte te Tollembeek werd pas in 1888 geopend (Galmaarden opende al in 1867). Het gebouw van de stationschef werd al lang geleden gesloopt, het ontvangstgebouw voor de reizigers (centraal op de foto) ging pas in 1996 onder de sloophamer. Op de postkaart (datering 1910 - 1920) poseren enkele kinderen fier voor de lens van de fotograaf. Het huis aan de overzijde van de overweg (met ingang op de hoek) staat er nog steeds. Verzameling Steven De Schuiteneer

Deze kaart dateert van het stationsgebouw van Tollembeek dateert vermoedelijk uit het einde van de jaren 20 of de jaren 30 van de vorige eeuw. Het hoekhuis is nog altijd aanwezig en de lantarens (alhoewel broodnodig in die tijd) - van straatverlichting was nog niet overal sprake - geven een romantische sfeer weer (als je het met ogen van nu bekijkt). Sinds 1998 staat er op de plaats van het afgebroken stationsgebouw een grote mijnwerkerslamp. Verzameling Steven De Schuiteneer

Yvan Decoster was er bij toen motorwagen 4609 in 1982 halt hield in het station van Tollembeek. In alle opzichten een uniek plaatje : er is vandaag de dag bovenleiding, het station is afgebroken en de motorwagen 4609 (bouwjaar 1952) kreeg op het einde van zijn loopbaan nog een nieuwe motor maar stond nadien lange tijd te verroesten in Montzen. Uiteindelijk werd deze motorwagen op 24 november 2012 gesloopt te Montzen.

Het oude station van Tollembeek halverwege de jaren 80. Ongelukkig genoeg afgebroken door de NMBS. In het boek Stationsarchitectuur in België (deel I) van Hugo De Bot valt te lezen dat het station van Tollembeek gebouwd werd volgens het type van 1893 (bouw rond 1895). Foto Yvan Decoster

Een leuk zicht op de oude dwarsliggers aan het perron van Tollembeek (1984). Tussen Edingen en deze plaats liggen nog korte spoorwegstaven die op andere lijnen in onze streek niet meer te vinden zijn. Deze korte rails geven het bekende "tak-tak" geluid. Nog een weetje : de rails tussen Tollembeek en Edingen dateren uit 1964 en zijn gemaakt bij Boël ! Foto Yvan Decoster

5142 spoedt zich als losse loc vanuit Geraardsbergen naar Edingen. De bovenleiding is nog gloednieuw. Links het perron naar Geraardsbergen dat na de werken in de herfst van 2011 verdwijnt en opschuift richting Muylebeekstraat (andere zijde van de overweg aan de Statiestraat). September 1986. Foto Yvan Decoster

Nog een bijzonder kleurrijk plaatje van stoomloc 1.002, klaar voor het vertrek richting Galmaarden. De foto dateert van 1 juni 1991. Stoomloc 1.002 is sinds 1999 buiten dienst en staat te Treignes (CFV3V) Foto Yvan Decoster

Loc 1.002 ter hoogte van Tollembeek op weg naar Edingen na het afzetten van de genodigden en personaliteiten in Galmaarden (01/06/91). Deze L-rijtuigen dateren uit de jaren 30. Foto Yvan Decoster

Op de grens van Herne en Tollembeek was het op zaterdag 14 november 2009 ondanks het ontbreken van reizigerstreinen tussen FGRA en FNG druk. Niet alleen een werktrein (locs 6283 en 6237), maar ook een spoorwegkraan is van dienst bij grote spoorwegwerken tussen Tollembeek en Edingen. Foto Steven De Schuiteneer

Uitzonderlijk bestaat P-trein 3387 Mechelen - Geraardsbergen op vrijdag 13 mei 2022 uit 4 treinstellen AM86 in plaats van de gebruikelijke twee (treinstellen van de afgeschafte trein 3586 FM - FNG zijn er ook bij). Een uniek zicht met de motorstellen 942, 914, 922 en 938 aan afstandspunt 20000 (afstand tot Braine-le-Comte) te Tollembeek (OW 36 - Hazendries) met een vertraging van 16 minuten. Foto Steven De Schuiteneer.

Loc 6286 (uit 1966) komt op tegenspoor toe te Tollembeek. Een prachtig tijdsdocument uit 1985. Foto Yvan Decoster

Loc 6392 (°1962) met K3-rijtuigen (°jaren 50). Loc 6392 was toen nog uitgerust (net als loc 6391 & 6393) met Flexicoil draaistellen. Dat had alles te maken met de keuze destijds waardoor 3 locs als prototype met BN-draaistellen en 3 locs met Flexicoil-draaistellen werden uitgerust. Uiteindelijk koos de NMBS voor BN-draaistellen. Begin jaren 90 kregen de 6391-6393 ook BN-draaistellen . De loc werd in 1999 verkocht aan het Nederlandse ACTS (hernummering naar 6704) maar werd total-loss verklaard na een ongelukkige botsing met loc 6703 (ex-6391) en afgevoerd. Foto Yvan Decoster

Dieselrangeerlocomotief 8045 (bouwjaar begin jaren 60) is al sinds eind 2002 buiten dienst. Op deze foto is de loc aan de slag tijdens de grote werken aan het station van Tollembeek in 1985. Foto Yvan Decoster