Zottegem
Het station van Zottegem anno 1904. Naast Denderleeuw werd ook Zottegem een belangrijk spoorwegknooppunt door de aanleg van lijn 89 (naar Kortrijk). Dit station werd in 1867 gebouwd en maakte deel uit van de Compagnie du chemin de fer de Braine-le-Comte à Gand. Een telegrafisch bureel kwam in dienst vanaf 08/04/1867. In 1878 verscheen een identieke kopie van dit station in Leopoldsburg ! (bron : Stationsarchitectuur in België, deel I 1835 - 1914 door Hugo De Bot). Verzameling Steven De Schuiteneer
Een zeldzame postkaart verstuurd in 1903 vanuit Zottegem. Het spoorwegpersoneel poseert fier voor deze foto. In de verte ziet men de goederenloods en een wagen. De sanitaire installatie is ondergebracht in een apart gebouw. Het wachten op de trein wordt aangenaam gemaakt door talrijke zitbanken. Verzameling Steven De Schuiteneer.
Zowel op 21/02/1918 als op 30/10/1918 vonden er bombardementen op de spoorweginstallaties van Zottegem plaats (bron Danny Lamarcq, pdf). Naast grote materiële schade waren er ook slachtoffers in de onmiddellijke nabijheid van het station. Bij de raid van 21/02/1918 vonden twee kinderen de dood na een bombardement op de spoorweginstallaties. De kinderen speelden op dat moment in de boomgaard van het ouderlijke huis, naast het station. Verz. De Schuiteneer
Een stoomtram staat vertrekkensklaar aan de halte Zottegem Staatsstatie richting Wetteren. De stoomtram deed over het traject van 21 km (via Elene, Leeuwergem, Oombergen, Sint-Lievens-Houtem, Bavegem, Oordegem, Westrem, Massemen en Overbeke) zo'n 70 minuten . Eind 1955 werd de tramlijn opgedoekt. Verzameling Steven De Schuiteneer.
Een globaal zicht op de Zottegemse stationsomgeving eind jaren 40. De sporen voor het station lopen naar het voormalig tramstation in de Arthur Gevaertlaan dat in 2006 moest wijken voor sociale woningen. Het stationsgebouw van de Buurtspoorwegen werd gelukkig behouden en geïntegreerd in de sociale woonsite. Verzameling Steven De Schuiteneer
In 1975 is er nog geen vuiltje aan de lucht voor het 19de eeuwse stationsgebouw te Zottegem. We vinden niet direct een datum van afbraak terug, maar wel een krantenartikel op 25/08/78 in "Voor Allen" dat "het nieuw stationsgebouw in het raam van de elektrificatie van de spoorlijn zal verwezenlijkt worden in de loop van 1979 en 1980". Foto ter beschikking gesteld door het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Halverwege de jaren 80 was donkergroen nog de overheersende kleur voor treinstellen en rijtuigen. Bordeaux deed schuchter haar intrede (M2, M4 en M5). We zien een luchtfoto van het station van Zottegem (maart 1987) met zicht op het oude seinhuis B.7 bereikbaar via perron 4/5 inclusief een oude schuilkelder (type voor één persoon) met als kern een volledige stalen kooi (vermoedelijk in W.O. II gebouwd). Foto S. De Schuiteneer.
Het nieuwe station van Zottegem (1980) werd opgetrokken tijdens de crisisjaren. Nochtans is het één van de betere voorbeelden van de meestal karakterloze stationsgebouwen van die tijd. Het ontwerp is van de hand van Jacques De Vincke die ook o.a. de stations van Ninove, Boom, Tielt, Genk en Eeklo ontwierp. (Bron : Stationsarchitectuur in België, deel II 1914-2003, door Hugo De Bot). Het station werd op 14 mei 1983 officieel ingehuldigd. Soberheid en functionalisme gaan er hand in hand. In het stationsgebouw was in die tijd ook een kantoor voor de busregelaar die de aansluiting tussen trein en autobus moest regelen. 10-08-2007. Foto Steven De Schuiteneer
Het oud buitendienst gesteld seinhuis van FZT verdween uit de stationsomgeving eind september 2003. De foto toont hoe werkmannen het dak aan het ontmantelen zijn. Loc 6203 krijgt de trieste taak toebedeeld om de restanten (oa mazoutketel) af te voeren...Nu rest enkel een leegte in een moderner station. Foto Ben Lanoot
Eind jaren 90 - begin 2000 waait een wind van modernisatie over de Belgische spoorwegen: nieuwe rijtuigen (I11; M6), locs (reeks 13, 77), stellen (AM 96) en motorwagens (MW 41); oude rijtuigen krijgen een moderner –grijs- uitzicht (en interieur), etc. Op 11 juni 2003 is een P-trein naar FDD samengesteld uit 2 oude wijnrode stellen en een ‘nieuwe’ (lees gemoderniseerde) reeksgenoot. Foto Ben Lanoot
Een tweespanningsloc reeks 12 te FZT (25 kV~ en 3 kV=) is een uitzondering te noemen daar L89 geëlektrificeerd is met 3kV…Aan de haak van deze loc echter een autoslaaptrein (naar FDD) uit Frankrijk waar 25 kV spanning gebruikt wordt als voeding. Anno 2007 is geen spoor meer te bekennen van enige reguliere autoslaaptrein in de regio. Links in beeld een IC trein naar Oudenaarde-Kortrijk-Poperinge verzekerd door motorstellen type Break. 30-06-2002. Foto Ben Lanoot
Ook de K4 rijtuigen, meestal in combinatie met 1 of meerdere M4 rijtuigen, waren te zien te FZT als P-trein naar Brussel. Als krachtvoertuig werd een elektrische loc reeks 22 of 25 gebruikt. De M4 rijtuigen werden toegevoegd om een efficiënte sluiting van de deuren van de Franse rijtuigen te garanderen. 09-06-2004. Foto Ben Lanoot
Om tegemoet te komen aan het steeds stijgend aantal reizigers en het hoog aantal sardienentreinen (lees overvol) rustte de NMBS een subset vd reeks 27 (2742-2760) uit met een speciale GF koppeling om 2 trek-duwM6treinstellen (rijtuigen+loc+rijtuigen+loc) te kunnen vormen. Massavervoer is de kerngedachte hierbij. Een enkel trek-duwtreinstel wordt ook ingezet op L89 tijdens de spits, gekoppeld aan een omgebouwde HLE 27. FZT, 25-05-10; 08u15. Foto Ben Lanoot
Parallel tussen e-loc 2216 met een P-trein naar Brussel en gemoderniseerd stel 614 tevens richting Denderleeuw gaande. FZT werd zoals FDD en FGRA opgenomen in het CityRail netwerk rond onze hoofdstad. Het Cityrailproject startte in juni 2003 met 5 lijnen waaronder Zottegem-Brussel. Het gaat hier om voorstadstreinen die specifiek worden opgevolgd voor netheid, aanbod van de zitplaatsen en regelmaat. 19-07-2002. Foto Ben Lanoot
Ook dit plaatje toont duidelijk de overgang naar de nieuwe moderne huisstijl van de Belgische Spoorwegen (reizigersverkeer) in de 21e eeuw: van monotoon groen (al dan niet met verschillende tinten) midden 20e eeuw over bordeaux met witte streep in de jaren 80 naar monotoon grijs met blauwe streep en rode deuren heden ten dage. Op de foto links een omnibus naar FGRA en op spoor 3 een P-trein (M4 oude bordeaux kleurstelling) naar Oudenaarde. De groene kleurstelling staat niet op deze foto. Foto Ben Lanoot
Station FZT is zoals FDD en FGRA een spoorwegknooppunt met spoorwegverkeer richting Denderleeuw -Brussel (L89), Gent-Geraardsbergen (L122) en Oudenaarde-Kortrijk (L89). Vooral het verkeer richting Brussel is intens te noemen. Een stam M5 dubbeldeksrijtuigen, komende uit Oudenaarde bolt FZT binnen richting Brussel tijdens de ochtendspits van 11/06/03. Links in beeld een oud seinhuis, afgebroken eind september 2003. Foto Ben Lanoot
Naast locomotieven kan tevens reizigersmaterieel van "eigenaar" veranderen. Zo ook dieselmotorwagen 4124 °02.04.2001 en na korte inzet in de regio Antwerpen-Limburg (depot Hasselt), Dinant-Bertrix-Virton-Libramont (depot Stockem) uiteindelijk gemuteerd op 09.12.2007 naar Merelbeke. Inrit te Zottegem, spoor 1 met een ochtendlijke stoptrein richting Gent op 24-07-08. Foto Ben Lanoot
Een groot scala materieeltypes deed FZT aan waaronder deze dieselmotorwagen reeks 44 . Tezamen met motorwagens reeks 43 (merendeel buiten dienst in 1984) en reeks 40 (buiten dienst in 1984) drukten ze zonder meer hun stempel op het reizigersvervoer in onze regio tot bij de elektrificatie van de belangrijke lijn 89 naar Denderleeuw (en Oudenaarde) eind jaren '80. Een overblijfsel uit deze glorieperiode van de Dieselmotorwagen, bijgenaamd Michelientje, TT'ke of Kamieleke, was het doortrekken van een lokale trein Aalst-Burst (L 82) op woensdagmiddag tot FZT. MW 4402 + 4405 op 14-03-2001. Foto Ben Lanoot
Naast diensten op L122 was tijdens weekdagen tevens een dienst Ronse-Schaarbeek (en terug) gepland voor de reeks 51 in onze regio. Deze trein was toendertijd de laatste reguliere trein met dieseltractie (tot 28-09-1997) door de Brusselse NZ-verbinding. De imposante loc 5105 was de laatste die diensten verzekerde bij het buiten dienst stellen van de reeks 51 in juni 2003 te Antwerpen Noord (stelplaats). FZT, 23-09-97. Foto Ben Lanoot
Zicht op de spoorinstallaties kant Gent terwijl een omnibus naar Geraardsbergen binnenbolt, gesleept door de 6235 van stelplaats Merelbeke. Deze loc reed tot 20.02.2005 rond voor rekening van netbeheerder Infrabel. Ze werd in het voorjaar van 2005 verschroot te Salzinnes. Augustus 2001. Foto Ben Lanoot
De tractie van de toeristentrein Ath-Blankenberge werd standaard verzorgd door een krachtige 51er om de massa dagjestoeristen uit het ‘hinterland’ naar de kust te vervoeren. Bij gebrek aan een 51er werd een dubbeltje 62 voorgespannen zoals op 17-08-97 (6243+6221). Heel uitzonderlijk diende slechts 1 loc reeks 62 de klus te klaren, wat ronduit moordend was voor de machine (te krap vermogen). Foto Ben Lanoot
Dankzij de Britse vereniging Mercia Charters Ltd en Historisch Patrimonium NMBS werd de prachtige dieselloc 6041 (reeks 60)op 17-07-10 van onder het stof gehaald voor een trip "The docking Port". Deze reeks locomotieven werden ten tijde ook in de regio ingezet vanuit de stelplaats Merelbeke, op een boogscheut van Zottegem gelegen. Foto Ben Lanoot
Vroeger werd een Franse onkruidverdelgingstrein (zie Lierde en Schendelbeke) gehuurd om de Belgische spoorwegen van het overtollige groen te ontdoen. Op 28-08-99 laat de dieselloc 6256 een passagierstrein voorgaan (motorstel type Break op achtergrond) om dan op zijn beurt tot Oudenaarde te bollen. Foto Ben Lanoot
In de “goede oude tijd” werden occasioneel speciale treinen ingelegd om grote happenings luister bij te zetten zoals op 19 december 1999 toen de oude motorwagen 4006 (Historisch Patrimonium van de NMBS) diensten verzekerde tussen Zottegem en Aalst (via L82) t.g.v. lokale kerstmarkten. Dit type dieselmotorwagen, bijgenaamd Spoetnik, beëindigde haar carrière in juni 1984 op de lijn Zottegem-Oudenaarde. Foto Ben Lanoot
Stoomloc 29013, met haar sleep groene M2 rijtuigen, geeft volle stoom om richting Erwetegem te sporen. Deze unieke foto hebben we te danken aan een Nederlands privé-initiatief geholpen door een Belgische hobbyïst 'pur sang'. Een internationaal gezelschap spoorwegfotografen uit NL, FR, DE, IT, BE, ES beleefden een hoogdag. 13-09-09.